Látássérülés megszerzése
Tartalom
A látássérült gyermekek óvodai nevelése, az óvodapedagógus fejlesztési feladatai A fejezet tartalma A fejezet első része ismerteti a témakörhöz tartozó alapfogalmakat, a látássérülés típusait, legfontosabb jellemzőit, a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatását. Bemutatja az együttnevelés feltételeit, valamint azokat a speciális látássérülés megszerzése, amelyekre az óvodában szükség lehet.
A fejezet második része részletezi az óvodapedagógus ajánlott sérülésspecifikus feladatait, az óvodapedagógustól elvárható magatartásformákat, az általános nevelési és fejlesztési elveket, a látássérült óvodás gyermekek nevelésében, fejlesztésében alkalmazott speciális eljárásokat, módszereket.
A fejezet célja A hallgató ismerje és értse meg: a témakörhöz látássérülés megszerzése alapfogalmakat, a látássérült gyermekek csoportjait, legfontosabb sajátosságait, látássérülés megszerzése látássérülés következményeit, a látássérült gyermekek óvodai nevelésének feltételeit, a látássérült gyermekek integrált-inkluzív nevelésével kapcsolatos óvodapedagógusi sérülésspecifikus feladatokat.
A hallgató legyen képes: a témakörrel kapcsolatos szakmai ismereteit bővíteni, a látássérült gyermekek integrált-inkluzív óvodai nevelésével kapcsolatos szemléletét formálni, elfogadni a látássérülésből adódó sajátos nevelési igényeket, empatikusan viszonyulni a látássérült gyermekekhez, bekapcsolódni a látássérült gyermekek integrált-inkluzív óvodai nevelésébe.
A hallgató attitűdje legyen: empatikus, toleráns, látássérülés megszerzése.
A fejezet feldolgozása A fejezet feldolgozását, megtanulását segítik a szövegben lévő kiemelések, bekeretezett szövegrészek, képek, videó fájlok és a kislexikon. A témával kapcsolatos széles tájékozottság megszerzését a tananyagot kiegészítő internetes olvasmányok, valamint a fejezet végén felsorolt kötelező és ajánlott szakirodalmak nyújtják. A tananyag elsajátításának ellenőrzését a lecke végén található önellenőrző feladatok szolgálják.